علمی
درباره کوروناویروس جدید 2019 بیشتر بدانیم
کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی)؛ بنابراین استفاده از ماسک برای فرد بیمار و شستشوی مکرر دست‌ها راه‌های مهم پیشگیری محسوب می‌شوند.
درباره کوروناویروس جدید 2019 بیشتر بدانیم
آنچه باید در مورد کوروناویروس جدید 2019 بدانیم
کوروناویروس ها گروهی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند هم در انسان و هم در برخی حیوانات باعث بیماری شوند. در انسان، بعضی از کوروناویروس ها، فقط بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند؛ اما برخی از آن‌ها مانند کوروناویروس سارس و کوروناویروس مِرس در سال‌های گذشته توانسته‌اند مواردی از بیماری شدید تنفسی (ذات‌الریه) ایجاد کرده و در گروهی از بیماران منجر به مرگ شوند. کوروناویروس جدید که اخیراً در کشور چین (شهر ووهان) گزارش‌شده است باعث عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است.

بیماری کوروناویروس جدید 2019 در کدام کشورها گزارش‌شده است؟
هرچند این بیماری برای اولین بار در چین شناخته شد اما با ابتلا مسافرینی که در شهر ووهان حضورداشته‌اند (از ماه دسامبر 2019 تاکنون) موارد بیماری در برخی کشورهای دیگر هم گزارش‌شده است (مانند ژاپن، کره جنوبی، تایلند و آمریکا و ایران)

علائم کوروناویروس جدید چیست؟
علائم عمده این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبهِ آنفلوانزا تظاهر می‌یابد، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسیِ تب‌دار تبدیل‌شده و باعث بستری شدن بیمار شود. در موارد اندکی نیز مرگ در اثر این بیماری گزارش‌شده است.

راه انتقال کوروناویروس جدید چیست؟
بر اساس اطلاعات فعلی، راه‌های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی)؛ بنابراین استفاده از ماسک برای فرد بیمار و شستشوی مکرر دست‌ها راه‌های مهم پیشگیری محسوب می‌شوند.

آیا این بیماری مخزن حیوانی نیز دارد؟
آنچه تاکنون می‌دانیم این است که کوروناویروس ها در حیات‌وحش ( مثلاً در برخی از انواع خفاش‌ها) دارای مخزن هستند و ویروس از طریق یک حیوان واسط به انسان منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد در مورد کوروناویروسِ سارس، این حیوان واسط، گربۀ چینی و در مورد مِرس، حیوان مظنون واسط، شتر است. ویروس بیماری‌زا قابلیت  انتقال به انسان نیز دارد. در مورد کوروناویروس جدید 2019 هرچند می‌دانیم که بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شود، اما هنوز حیوان مخزن، به‌درستی شناسایی نشده و تحقیقات جهانی پیرامون این موضوع در حال انجام است.

توصیه‌های پیشگیری از ابتلا به کوروناویروس جدید چیست؟
از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کنید.
درصورتی‌که در معرض تماس با فرد مبتلابه بیماری تنفسی هستید، از ماسک استفاده کنید.
به‌طور مکرر دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید؛ به‌خصوص بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان یا با محیط اطراف آن‌ها.
از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (چه زنده و چه مرده) خودداری کنید.
مواد غذایی را خوب بپزید.
مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهید و از تماس آن‌ها خودداری کنید.
بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو ...)، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده‌اید بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری کنید.
هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آن‌ها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از تماسِ بدون دستکش، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

در صورت ابتلا به بیماری تنفسی (تب، سرفه و یا تنفس مشکل)، چه کنیم؟
استفاده از ماسک معمولی
حفظ فاصله حداقل یک متری با سایرین
پرهیز از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن دیگران
پرهیز از حضور در اجتماعات و ملاقات با دیگران
پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین
انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن درِ آن
شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، به‌ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار
مراجعه فوری به پزشک در صورت ادامه و وخیم شدن علائم بیماری

وضعیت کروناویروس جدید 2019 در کشور ما چگونه است؟
با توجه به نتایج بررسی نمونه های آزمایشگاهی تا ظهر روز سه شنبه 6 اسفند 98، ابتلای 95 نفر در کشور به کورونا ویروس 2019 تایید شد؛ همچنین تعداد موارد فوت ناشی از این بیماری در ایران تاکنون 15 نفر هستند.

گروه تخصصی مدیریت بیماری‌های واگیر و گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

کلمات کلیدی:
نظرات کاربران
کد امنیتی