1400/04/13
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ارفع: کسی که دعا نمی‌کند یعنی احساس می‌کند نیازی به خداوند ندارد
به همت مدیریت امور روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه مجازی با عنوان «نماز در نهج‌البلاغه» ویژه ائمه جماعات روز چهارشنبه 9 تیر در سامانه اسکای‌روم دفتر نهاد برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ارفع: کسی که دعا نمی‌کند یعنی احساس می‌کند نیازی به خداوند ندارد

به گزارش روابط‌عمومی نهاد رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه مجازی هم‌اندیشی ائمه جماعات با عنوان «نماز در نهج‌البلاغه» و با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مهدوی ارفع روز چهارشنبه 9 تیر 1400 از ساعت 14:30 در سامانه اسکای‌روم دفتر نهاد برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ارفع با اشاره به حکمت 252 نهج‌البلاغه «وَ قَالَ (علیه‌السلام): فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ، وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ، وَ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ، وَ الْحَجَّ [تَقْوِيَةً] تَقْرِبَةً لِلدِّينِ، وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ، وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ، وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ، وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ، وَ تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ، وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ، وَ تَرْكَ الزِّنَى [الزِّنَا] تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ، وَ تَرْكَ اللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ، وَ الشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَى الْمُجَاحَدَاتِ، وَ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ، وَ السَّلَامَ أَمَاناً مِنَ الْمَخَاوِفِ، وَ الْأَمَانَةَ [الْإِمَامَةِ] نِظَاماً لِلْأُمَّةِ، وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ. - امام عليه السلام فرمود: خدا ايمان را براى تطهیر دل از شرك، واجب كرده است، و نماز را براى پاك شدن از كبر و غرور، و زكات را سبب روزى قرار داده است، و روزه را به عنوان آزمايشى براى اخلاص بندگان، و حج را براى تقويت دين، و جهاد را براى عزت و سربلندى اسلام (ومسلمانان)، و امر به معروف را براى اصلاح توده مردم، و نهى از منكر را برای باز داشتن بى‌ خردان، و صله رحم را براى افزايش نفوس، و قصاص را براى حفظ خون‌ها (جان‌ها)، و اقامه حدود را براى بزرگ شمردن محرمات الهى، و ترك شرب خمر را براى حفظ و سلامت عقل، و دورى از سرقت را برای حفظ عفت (و پرهيز از آلودگى به اموال مردم)، و ترك زنا را براى حفظ نسب‌ها، و ترك لواط (و همجنس‌گرايى) را براى افزایش نسل، و شهادت و گواهى را براى اظهار حق در برابر انكارها، و ترك دروغ را براى احترام و بزرگداشت صدق و راستى، و سلام را امان در برابر ترس‌ها، وامامت را براى نظم و نظام امّت، و اطاعت و فرمانبردارى (از امام مسلمانان) را براى تعظيم وتحكيم مقام امامت قرار داده است.» گفت: این حکمت اول از ایمان شروع می‌شود و بعد به نماز می‌رسد. خداوند ایمان را واجب نمود برای پاکی دل‌ها از شرک، یعنی هرچقدر ایمان تقویت شود شرک تضعیف می‌شود. ارزش این گنج بزرگ یعنی نماز وقتی فهمیده می‌شود که عمق خطر تکبر را بدانیم؛ تا وقتی‌ ضربه‌ای که کبر به انسان می‌زند را درک نکنیم ارزش نماز درک نمی‌شود. برای انسان عاقل همین بس که بنشیند در این موضوع تفکر کند. امیرالمؤمنین فرمود هرکس استکبار کند پس ابلیس پیشوای اوست، استکبار ما را در عرض خداوند قرار می‌دهد.
وی در ادامه افزود: اصل فلسفه وجوب نماز برای این است که کبر از بین برود و همچنین اثر نماز در انجام تکالیف سخت انقلابی و اجتماعی می‌رسد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در بخشی از نامه‌ای که به مالک‌اشتر نوشته بود فرمود نیکوترین وقت و بهترین ساعات شبانه‌روزت را برای خودت و خدایت انتخاب کن و مشغول عبادت باش. هنگامی‌که نماز جماعت می‌خوانی با طولانی کردن نماز مردم را پراکنده نساز و یا آنکه آن را با تند خواندن تباه مکن.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ارفع در پایان با اشاره به آیه 60 سوره غافر «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ - پروردگار شما گفته است مرا بخوانيد تا (دعاي) شما را اجابت كنم، كساني كه از عبادت من تكبر مي‏ورزند به زودي با ذلت وارد دوزخ مي‏شوند» گفت: کسی که دعا نمی‌کند یعنی احساس می‌کند نیازی به خداوند ندارد و کسی که احساس می‌کند نیاز به خداوند ندارد استکبار دارد و کسی که استکبار دارد در عرض خدا قرار می‌گیرد.


نظرات کاربران
کد امنیتی