1397/11/06
آیت‌الله رضوانی: تجسم اعمال در روز قیامت یکی از براهین اثبات عدل الهی است
آیت‌الله رضوانی در جمع استادان حاضر در هشتمین مرحله طرح دانش‌افزایی ضیافت اندیشه استادان، مهم‌ترین بحث در معاد را، بحث تجسم اعمال در قیامت معرفی کرد.
آیت‌الله رضوانی: تجسم اعمال در روز قیامت یکی از براهین اثبات عدل الهی است
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، آیت‌الله رضوانی، استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، ضمن خوشامدگویی به استادان و عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه و وفات حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: قرآن مباحث زیادی را در مورد اخلاق دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن مباحث اعتقادی است که یکی از مباحث مهم اعتقادی، بحث معاد محوری و باور این موضوع است که در عالم آخرت، انسان با صحنه‌های مهم و تأثیرگذاری روبرو خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث در معاد، بحث تجسم اعمال است؛ گفت: مطابق آیات قرآن، یکی از باورهای دینی ما این است که آنچه را در دنیا انجام می‌دهیم، در روز قیامت همه آن اعمال را مجسم خواهیم دید. شما اساتید هر آنچه را که در عمل و تخصص خود به دانشجویان و مراجعه‌کنندگانتان ارائه می‌دهید در روز قیامت تجسم‌یافته خواهید دید و آیات فراوانی دال بر اینکه همه اعمال ما در قیامت مجسم می‌شود وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به آیه 30 سوره آل‌عمران اظهار داشت: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» ـ روزی که هر شخصی هر کار نیکو کرده همه را پیش روی خود حاضر بیند و نیز آنچه بد کرده؛ آرزو کند که‌ای کاش میان او و کار بدش به مسافتی دور جدایی بود! و خداوند شما را از (عقاب) خود می‌ترساند و خداوند در حق بندگان بسی مهربان است ـ این آیه به‌وضوح بیان می‌کند که روز قیامت روزی است که انسان هر آنچه را که در دنیا انجام داده است نتیجه‌اش را خواهد دید.
وی همچنین با اشاره به آیه 49 سوره کهف افزود: «وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا» ـ و کتاب اعمال نیک و بدخلق را پیش نهند، آنگاه اهل عصیان را ازآنچه در نامه عمل آن‌هاست ترسان و هراسان بینی درحالی‌که (با خود) گویند: ای‌وای بر ما، این چگونه کتابی است که اعمال کوچک و بزرگ ما را سر مویی فرونگذاشته جز آنکه همه را احصا کرده است؟! و در آن کتاب همه اعمال خود را حاضر بینند و خدا به هیچ‌کس ستم نخواهد کرد ـ در این آیه صحبت از دیدن اعمال در آخرت است و اینکه در آن روز احدی مورد ظلم و بی‌عدالتی خداوند قرار نخواهد گرفت و همان‌طور که در کتاب المیزان ذکرشده «تجسم اعمال» یکی از براهین اثبات عدل الهی در قیامت است.
آیت‌الله رضوانی در ادامه با ذکر مثالی تفهیم تجسم اعمال در قیامت را برای مخاطبین روشن ساخت و اظهار داشت: در مراکز آموزشی وقتی امتحانی از دانشجویان و داوطلبین گرفته می‌شود، اساتید می‌توانند به دو حالت نمرات امتحان را اعلام کنند و یکی به این صورت که تنها نمرات داوطلبین را به‌صورت آشکار در معرض دید آنان قرار دهد که در این صورت با اعتراض داوطلبین به خاطر کمی و کاستی نمراتشان مواجه می‌شود. دومین حالت این است که برگه‌های امتحانی داوطلبین را به آن‌ها بازگردانده و جواب سؤالات را هم به آن‌ها بدهد و داوطلبین جوابشان را با پاسخنامه مقایسه کنند که در این حالت است که جای هیچ‌گونه اعتراضی برای داوطلبین باقی نخواهد ماند و این همان مثالی است برای تجسم اعمال و عدل الهی در روز قیامت.
وی در ادامه با اشاره به سوره مبارک زلزال اظهار داشت: در این سوره سه مرتبه به تجسم اعمال اشاره‌شده است. با توجه به این آیه زمین که یک موجود بی‌جان است، در روز قیامت به سخن خواهد آمد و همه‌چیز تجسم خواهد یافت؛ و همه اعمال انسان حتی اگر به‌اندازه دانه خردلی باشد به او نشان داده خواهد شد.
آیت‌الله رضوانی در پایان سخنان خود با ذکر حدیثی از حضرت زهرا (س) اظهار داشت: کسانی که در دنیا باانگیزه الهی کار می‌کنند و اخلاق را رعایت می‌کنند و جز برای رضای خدا انگیزه دیگری نداشته و عمل خالص انجام می‌دهند، خداوند بهترین چیزی را که به خیر و صلاح اوست برایش نازل می‌کند.


نظرات کاربران
کد امنیتی