گالری عکسبه گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه آموزشی یکروزه از ساعت 8 صبح روز سهشنبه 30 آبان 96 با حضور فعالان و رابطین فرهنگی، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن مرکز فرهنگی قرآن و عترت آغاز شد.
مسئولیت با مؤلفههای حق، وظیفه، تکلیف و تعهد گرهخورده استدر ادامه این دوره آموزشی که در قالب 2 کارگاه دوساعته برگزار شد و در کارگاه اول با موضوع «مسئولیتپذیری در عرصه فرهنگ از منظر قرآن و روایات»، حجتالاسلاموالمسلمین عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حضار و تبریک به مناسبت فرارسیدن حلول ماه مبارک ربیعالاول و آغاز امامت امام زمان (عج)، تعریفی از مسئولیت ارائه داد و گفت: مسئولیت در لغت به معنای موظف بودن و متعهد بودن در اموری است که به عهده میگیریم. همچنین مسئولیت در اسلام و از منظر آیات و روایات گستره وسیعی دارد که اخلاق عرفانی، اجتماعی و انسانی را نیز شامل میشود.
وی در ادامه گفت: مسئولیت با مؤلفههای حق، وظیفه، تکلیف و تعهد گرهخورده است. حق آن چیزی است که در وادی وظیفه، انجام یک کاری بر گردن انسان نهاده میشود و باید ادا شود و تعهد به معنای به گردن گرفتن کاری است و وظیفه آن چیزی است که شرعاً و عرفا بر عهده ما است.
وی در ادامه مؤلفههای فرهنگ را برشمرد و گفت: اعتقادات و باورها، آداب و سنتها، رفتارها و گرایشها و آثار و نوشتهها و گفتهها، مؤلفههای فرهنگ میباشند. وی همچنین با اشاره به آیه 6 سوره تحریم گفت:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ «اى كسانى كه ايمان آوردهاید خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و نگه است حفظ كنيد بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگير [گمارده شده] اند ازآنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمیکنند و آنچه را كه مأمورند انجام میدهند». ما درزمینهٔ فرهنگ ابتدا باید به سراغ اعتقادات و مؤلفههای فرهنگی خود رجوع کنیم و درزمینهٔ ابعاد فرهنگی خودمان را ارتقا دهیم تا بتوانیم بر دیگران اثر مثبت و مکفی بگذاریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه، واژه «رابط فرهنگی» یعنی رابط بین انسان و ویژگیهای برجسته و ارزشمند فرهنگی است، افزود: مسئولیت فقط در عرصه فرهنگی نیست و ارتباط بسیار محکمی با زندگی هر فرد دارد. بخشی از هویت و شخصیت آدمها در مسئولیتها و تکالیفی تعریف میشود که این اشخاص بر روی خودشان قرار میدهند.
عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئولیت را در سه حوزه فردی، اجتماعی و الهی تعریف کرد و گفت: اگر هر کس بخواهد خودش را به معنای واقعی مسئول بداند باید خودش را در این سه حوزه قرار دهد و محک بزند. وی همچنین با اشاره به آیه 105 سوره مائده افزود:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «اى كسانى كه ايمان آوردهاید به خودتان بپردازيد هرگاه شما هدايت يافتيد آنکس كه گمراه شده است به شما زيانى نمیرساند بازگشت همه شما بهسوی خداست پس شما را ازآنچه انجام میدادید آگاه خواهد كرد»؛ بذری که در روح خود میکارید، تبدیل به وجود و ملکوت شما میشود و انسانهایی که در قبال خدا احساس مسئولیت میکنند دائماً شکر نعمت را بجا میآورند.
وی در ادامه گفت: مسئولیت آنقدر گستره وسیعی دارد که حتی اعضا و جوارح ما را نیز دربر میگیرد. بدینصورت که ما در قبال اعضا و جوارح بدنمان نیز مسئولیم تا آنجا که در روز قیامت از سرانگشتان دست ما شهادت گرفته میشود و آنها به سخن میآیند و علیه ما شهادت میدهند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای ایجاد فرهنگ و فرهنگسازی باید بهصورت رفتاری وارد کار شویم افزود: روش تبلیغ و برخورد با مردم و روش نشر معارف الهی در پیامبر بهگونهای بود که ایشان توانست در عمر پربار و گرانبهای خویش انسانهای فراوانی را به راه الهی هدایت کند.
وی در پایان سخنان خود گفت: مسئولیت بهغیراز سه حوزه فردی، اجتماعی و الهی؛ شامل سه حوزه مسئولیت عبادی، مدنی و جزایی نیز است. بدین گونه که در روایات از ائمه معصوم (ع) داریم که زندگی روزانه انسان باید به 4 بخش تقسیم شود. بخش اول برای مناجات با خدا، قسمتی برای امرارمعاش، بخشی برای نشستن و دیدار با دوستان و بخشی نیز به تفریح اختصاص یابد.
یکی از مهمترین روشها برای جلب نیاز عاطفی، ارتباط کلامی استدر کارگاه آموزشی دوم که با عنوان «سبک زندگی ایرانی اسلامی» برگزارشده بود؛ حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس مباحث تربیتی در حوزه خانواده و سبک زندگی اسلامی ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک به مناسبت فرارسیدن حلول ماه مبارک ربیعالاول، وضع خانوادهها در کشور را نابسامان دانست و آن را در وضعیت اضطرار توصیف کرد و با ارائه آماری از وضعیت طلاق در کشور گفت: طلاق حقیقی در کشور در سال 95 به 23.7 درصد رسید که این واقعاً جای تأسف دارد.
وی همچنین در ادامه به نشانههای طلاقی از نوع پنهانی و عاطفی و خاموش اشاره کرد و گفت: قهر کردن زیاد، عدم آرامش و بحثهای زیاد و حتی زدوخورد از نشانههای طلاق خاموش است.
وی همچنین ندانستن مهارتها و مشکلات روحی، خلقی و رفتاری را، عمده مشکلات زوجها برشمرد و گفت: اصل در زندگی مشترک وجود «مشکل» است و عمده عوامل این مشکلات از تفاوت در تربیتها، تفاوت در ویژگیها و اینکه زن و مرد فقط در انسان بودن مشترکاند و تفاوت در نیازها نشاءت میگیرد. وی افزود: یکی از تفاوتهای بین زن و مرد در این است که مرد فقط پیام را دریافت میکند اما زن بعلاوه بر دریافت پیام، یک فراپیام نیز دریافت میکند که میتواند مثبت و یا منفی باشد.
وی در ادامه گفت: نیازها در انسان بهصورت های عاطفی، خاص و زیستی میباشند که برای جلب نیاز عاطفی یکی از مهمترین روشها ارتباط کلامی است و اینکه مؤلفه ارتباط کلامی یکی از مهارتهای زندگی مشترک است.
وی حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون در پایان سخنان خود نکات به دست آوردن مهارت ارتباط کلامی را برشمرد و گفت: مراقب اولین کلمه و جملهای که میگویید باشید و زیبا سخن بگویید و در این امر، لفظ و لحن زیبا داشته باشید. همچنین در گفتارتان امرونهی نکنید و در کلام خود از تهدید، تحقیر، تشبیه و توهین به مخاطبانتان بپرهیزید.