1396/12/15
گردهمایی فعالان قرآنی دانشگاه با تجلیل از برگزیدگان بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت برگزار شد
به همت مرکز فرهنگی قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، گردهمایی فعالان قرآنی دانشگاه با تجلیل از برگزیدگان بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

گالری عکس 1

گالری عکس 2

گالری عکس 3

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این برنامه از ساعت 14 روز دو‌شنبه 14 اسفند 96 با حضور دکتر کریمی، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر حلب چی، معاون امور دانشجویی دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری، معاون نهاد دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملک محمدی، مسئول مرکز فرهنگی قرآن و عترت، جمعی از مدیران و مسئولین دانشگاه و با حضور فعالان قرآنی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن شورای ریاست ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

والاترین ماندگاری، محشور بودن با قرآن است
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حضار به واژه ماندگاری در زندگی هر انسان اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم برای هر انسانی ماندگاری پس از حیات دنیایی مورد اهمیت بوده و هست و این اکسیر ماندگاری، خواهان زیادی دارد تا آنجا که حضرت ابراهیم از خداوند این ماندگاری را می‌خواهد.
وی در ادامه با اشاره به این‌که رمز ماندگاری انسان محشور بودن او با قرآن و والاترین ماندگاری حشر با قرآن است؛ گفت: به تعبیر شهید مطهری؛ خوشا به حال کسانی که در لایه‌های تاریخ دفن نشده و ماندگار شده‌اند و این رستگاری بزرگی است که یاد و ارزش‌های نیکوی یک فرد، در نسل‌های آینده زنده باشد.
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه در ادامه با اشاره به آیه 9 سوره اسراء «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا. قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه می‌نماید و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته می‌کنند مژده می‌دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود» گفت: ویژگی دیگر قرآن این است که ما را به بهترین و معتبرترین مسیرها هدایت می‌کند و راهی که قرآن رهنمود آن باشد از استوارترین راه‌ها است؛ همچنین یک چهره قرآنی به دلیل اینکه با شاخص محشور است خودش هم به‌تدریج به یک شاخص تبدیل می‌شود.
مسئول نهاد در ادامه با اشاره به اینکه در آیات دیگری، از «قرآن» به‌عنوان وجودی باکرامت یاد می‌شود که از کنار انسان‌ها باکرامت عبور می‌کند گفت: وقتی در لایه‌های زندگی انسان‌هایی که با قرآن محشورند دقیق می‌شویم، درمی‌یابیم که آرامشی که در زندگی این عزیزان حاکم است بی‌شک به خاطر همان محشور با قرآن بودن آنان است چراکه محشور بودن با قرآن و مفاهیم قرآنی، سکینه و آرامشی را بر دل و زندگی انسان جاری می‌سازد.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به سخنی از آیت‌الله بهجت گفت: اگر معرفت انسان کامل شود نگرانی‌های انسان از زندگی‌اش کنار می‌رود.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملک محمدی، با اشاره به این نکته که مرکز فرهنگی قرآن و عترت از سال 89 با رویکرد قرآنی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کرد؛ به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز در سال جاری پرداخت و گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های برگزارشده توسط این مرکز می‌توان به «طرح طبیب دوار در قالب پاسخ‌گویی به شبهات و سؤالات کارکنان مراکز تابعه دانشگاه»، «طرح احکام پرستاری ویژه پرستاران دانشگاه با حضور بیش از 3800 تن از پرستاران دانشگاه»، «برگزاری 75 جلسه تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان»، «برگزاری کارگاه سبک زندگی قرآن با موضوعات مختلف در مراکز بیمارستانی»، «برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت در سطح دانشگاه و کشور»، «ختم قرآن و برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن»، «نمایشگاه‌های تابلو تصویر با موضوع تدبر در قرآن کریم»، «کارگاه‌های اخلاق در پرستاری» و «برگزاری کارگاه‌های ارتقاء رابطین فرهنگی دانشگاه» اشاره کرد.
 وی در پایان افزود: از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن‌ماه، 334 عنوان برنامه توسط مرکز فرهنگی قرآن و عترت در مراکز تابعه دانشگاه برگزارشده است.
در بخش دیگری از مراسم، دکتر مؤمنی (رتبه دوم مسابقات کشوری)، دکتر هاشمی (از برگزیدگان دانشگاهی) و فاطمه قائمی پناهیان (حافظ کل قرآن کریم و دبیر کانون قرآن و عترت دانشجویی) به بیان نقطه نظرات خود درزمینهٔ فعالیت‌های قرآنی پرداختند.

عمل به مفاهیم قرآنی در رفتار، مهم‌ترین عامل جذب افراد به قرآن

در ادامه مراسم دکتر کریمی رئیس دانشگاه، حضور در جمع فرهیختگان قرآنی و اهالی علم و کمال را موجب مسرت دانست و گفت: افرادی که به فعالان، حافظان و مبلغان قرآنی مشهور هستند بخصوص در دانشگاه با قدمت و سابقه‌ای مانند دانشگاه تهران، مسئولیت سنگینی بر عهده‌دارند.
رئیس دانشگاه با اشاره به خاطرات دوران دانشجویی خود از فعالیت‌های مذهبی دانشگاه در پیش از انقلاب گفت: در سال‌های 1353 تا 1357 فضای متفاوتی در دانشگاه حاکم بود و نماز جماعت در مسجد دانشگاه با حضور تعداد کمی از دانشجویان برگزار می‌شود. در بعضی ایام مانند آذرماه هم مسجد دانشگاه تعطیل بود و دانشجویان در فضای سبز مقابل مسجد نماز می‌خوانند.
وی افزود: درمجموع فضای مذهبی دانشگاه در جمع محدودی از دانشجویان خلاصه می‌شد اما رفتار و عملکرد همین تعداد محدود جاذبه بسیاری داشت و با همین رفتار خوب آنان دانشجویان تازه‌وارد جذب فعالیت‌های مذهبی و سیاسی می‌شدند.
دکتر کریمی تصریح کرد: باید توجه کنیم که در فضای پرهیجان و پرهیاهوی امروز آنچه افراد بیشتری را جذب قرآن می‌کند در کنار مسائل مهمی چون «صوت خوب»، «حفظ قرآن» و «تفسیر علمی» - که قطعاً بسیار مهم هستند، اما به‌تنهایی کافی نخواهند بود - عمل به مفاهیم قرآنی در رفتار افراد قرآنی خواهد بود.
وی بابیان اینکه قران جاذبه بسیاری دارد و خیلی‌ها را شیفته خود می‌کند افزود: با نگاه به گذشته‌های دور درزمانی که قرآن تازه نازل‌شده بود و در غربت قرار داشت افرادی مانند جند بن جناده که به عیاری مشهور بود با همان آیه‌های اول، جذب قرآن شدند و جان خود را درراه اسلام فدا کردند و یا مصعب بن عمیر که جوان ثروتمند و به شیک‌پوشی در مکه مشهور بود، جذب آیه‌های اول قرآن شد و بعدها اولین نماز جمعه را در مدینه خواند.
رئیس دانشگاه، قرآن را دریایی عمیقی خواند که حتی یک جرعه از آن نیز تأثیرگذار است افزود: آنچه می‌تواند جمعیت بیشتری را جذب و مشتاق قرآن کند اینکه همه فعالان قرآنی در هر جایگاه و حرفه‌ای که هستند آنچه را که به آنان محول شده به نحو احسن انجام دهند؛ همان‌طور که در صدر اسلام هم افراد اول عاشق اخلاق پیامبر می‌شدند و بعد اسلام می‌آوردند.
دکتر کریمی بابیان اینکه قطعاً همه فعالان قرانی دانشگاه از چنین ویژگی برخوردارند افزود: رفتار ما در محیط کار مطمئناً افراد بیشتری را علاقه‌مند به قرآن می‌کند و هر کس برحسب توان و گنجایش خود می‌تواند از این چشمه زلال وحی بهره‌مند شود.
وی در خاتمه راه عمل به تعالیم قرآن را دشوار و طولانی اما امکان‌پذیر دانست و گفت: افراد زیادی را می‌شناسم که درراه قرآن قدم گذاشتند و در دوران قبل از انقلاب، دفاع مقدس و دوران سازندگی جانشان را درراه عقایدشان فدا کردند. این نسل در هر مسئولیتی که باشند آدم‌های پاک دست و سالمی هستند و می‌توانند الگوهای خوبی باشند.

در پایان مراسم از فعالان قرآنی و برگزیدگان بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تقدیر شد.